18 okt. 2013

Inspirationens moder, min pysselstuga


Tänkte att jag skulle visa er var jag håller till när jag skapar mina återbruk.
Har fått frågan och tänkte att jag kanske kan inspirera andra så här kommer en liten guidad tur. Stugan är ca 16 kvadratmeter ren och skär lycka för en pysselgalning som mig. Bara läget gör mig glad. Skogen i ryggen och underbar utsikt från trappen.

Så här ser stugan ut. (Klicka på bilderna för att se dem i större format)


Det ligger lite bråte på trappen då min älskade make nyss har fixat med fodren.
Missen är min ständiga följeslagare Mysan. <3

Här bjussar jag på en bild på utsikten idag. Solen skiner på höstsnön och sjön i bakgrunden är lugn och vacker. Sånt ger mig ro i själen.



Då så, nu vet ni hur den inspirerande utsidan ser ut. Så nu ger vi oss på insidan.
I syhörnan finns allt man kan tänkas behöva. Har dessutom en hel garderob med mera tyger. Symaskinen hade maken när vi träffades. Behöver jag säga att min betydligt nyare plastiga maskin åkte ut?



I min pysselstuga brukar långväga gäster få övernatta. Med anledning av detta finns en härlig bäddsoffa som men enkla handgrepp kan förvandlas till en 140 cm bred säng. Soffan faller även pysslare i smaken då det är mysigt att krypa upp i den och bläddra i någon tidning eller en av favoritböckerna. Kan även säga att soffan är missens favoritsovplats när matte pysslar.



Hyllorna till favoritböckerna är gjorda av servettställ från Ikea. Billigt och lantligt.
Stugan ska snart få foder även på insidan och kanske en smal fönsterbräda. Mera pyssel åt folket.

Nu går vi vidare till platsen som pyssel av alla det slag skapas på. BORDET! Bordet är ett som vi fått till skänks av min svärmor. Hon hade det som sybord under många år. Det är slitet och grönt, men det får vara så tills jag bestämt mig för vilken ny färg det ska få. Vill nog ha det som bord på vår tilltänkta veranda. Här i pysselstugan är drömmen att ha två underskåp på en skiva med hjul och med en stor bänkskiva ovanpå. Till detta ett par hopfällbara barstolar. Detta skulle göra att man får bra arbetshöjd även om man står upp och jobbar.

Nåja... här kommer bordet...
Hyllorna på högersida rymmer allt pyssel man kan tänka sig. Allt i uppmärkta lådor och korgar. Jag älskar att ha allt lättillgängligt när jag får ett pysselryck.
Här kommer en bättre bild på hyllorna.





Korgarna har jag samlat på mig under åren av loppisshoppande. Den stora sunda korgen är perfekt till att ha rullar med papper av alla de slag, en och annan rulle med cellofan hittar man nog där också.

Bredvid den runda korgen står en lådhurts från ett gammalt kök. Men den fick inte vara med på bild idag.
Hoppas ni gillade titten i mitt kryp in.
Ha en fantastisk helg allihopa.

Kramar Maria














2 kommentarer:

  1. Åhh så fint, ett sånt pysselrum skulle jag behöva, mitt pyssel-material är utspritt över hela huset :(, så när man ska ha något så hittar man det inte. Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade det så innan Erik tyckte att jag skulle ta stugan till pysslandet. Trots utspridda pysselsaker verkar du inte ha svårt att få ihop en massa fina saker. kram

      Radera