26 dec. 2014

Vintermys och kyla




Idag har jag verkligen känt lust att mysa ner mig under en filt och göra ingenting. Jag tillät mig att göra det en stund. Pinterest fick hålla mig sällskap och jag surfade igenom en massa underbara trädgårdsbilder och drömde om framtida trädgårdsprojekt.

När jag kände mig glad och nöjd bestämde jag mig för
att det var dags att laga lite mat.
Idag när kylan krupit sig inpå knuten fick det bli en
soppa med tillbehör.
Det funkar alltid och det är inte allt för mycket besvär.

Tänkte att fler kanske behöver en värmande kopp soppa i vinterkylan så här kommer receptet.

Purjolökssoppa med tillbehör   8 portioner

4 medelstora purjolökar
3 gula lökar
ett par matskedar smör
2,5 liter buljong
1,2 kg potatis
2 dl grädde
salt

2 pkt bacon

ca 3 dl créme fraiche

8 skivor vitt bröd (rostbröd)
100 gr smör
2 vitlöksklyftor
salt
hackad persilja


  1. Sätt ugnen på 225 grader och med grillvärme.
  2. Skiva purjolök och hacka de gula lökarna.
    Fräs dessa i smöret i en stor kastrull, ca 5 l.
  3. Tillsätt buljongen och koka upp.
  4. Skala och skiva potatisen och lägg ner i soppan.
  5. Koka soppan ungefär 15 minuter.
    Under tiden förbereder du tillbehören.
  6. Skär baconen i smala strimlor och fräs detta tills de blir krispiga.
  7. Lägg ut 8 skivor bröd på en bakplåtspapperklädd plåt. Blanda smör med övriga ingredienter. Fördela vitlökssmöret på brödet och ställ in det i ugnen. Det behöver inte mer än  5-7 min.
  8. Dra soppan åt sidan och vispa sönder potatisen.
    Tillsätt grädden och smaka av med salt.
  9. Häll upp soppan i stora muggar. Klicka i créme fraiche och strö över baconbitar. Servera tillsammans med de nygräddade vitlöksbröden.

    Smaklig måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar